Hund, marsvin eller katt?

Eller inget?

Alvin vill ha ett marsvin. Eller en kanin. Eller en hamster. Ett eget djur att pyssla om. Att gosa med, klappa på. Jag har beslutsångest. Jag vill inte ha burdjur. Var i djuraffären i Eskilstuna och rådfrågade lite, men jag blev banne mig inte klokare.
 
Marsvin och kanin tar stor plats, men har sällskap varandra. Blir gamla (min kanin blev runt 13 år och fick flytta med mig hemifrån). Måste bo i källaren tyvärr, enda stället där vi har plats för så stora burar, och knappt ens där. Och där känns för undanskuffat = troligtvis inget marsvin/kanin. 
 
Hamster har liten bur, kan bo i Alvins rum. Måste bo utan sällskap av andra hamstrar, så man behöver bara en. Blir inte så överdrivet gamla. Kissar rakt ut ur buren(i alla fall gjorde mina det), sprätter sågspån och luktar rätt illa = troligtvis ingen hamster heller.
 
Katt kan sköta sig lite mer själv, sitter inte i en bur och väntar på att något ska hända. Nackdelen är hundarna, som jag dock är övertygad om att de skulle funka ihop med en katt om man ger det lite tid och skaffar en kattunge som inte är rädd för hundar. Men då blir det ytterligare ett djur att skaffa vakt åt när man ska bort, ytterligare ett djur som hårar ner. Och ska man ha en ute-, eller innekatt? Jag gillar inte tanken på att ens husdjur är ute utan att man vet vad det gör
 
En hund till är jag mest sugen på, men jag vill nog inte skaffa det ännu. Jag har sagt till barnen att vi ska köpa en liten hund till när vi tar bort Sonya, men det dröjer (förhoppningsvis) många år dit.
 
Björn tycker hamster är bra. Minst jobb (för honom). Jag skulle i och för sig gärna skaffa en hund till på en gång, men jag vill att Esther ska växa till sig lite och bli lite tryggare innan jag låter en annan hund ta efter henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0