Regnmorgon.

Hallåj!
 
Idag står fotografering på schemat, nämligen bröllop i Vadsbro. Jag var och kikade i kyrkan i går, och jisses vilken vacker kyrka, jag kan gå i evigheter och bara insupa atomsfären. Och en kyrkovakmästare som berättar historier, jag kan gå hur länge som helst och lyssna och titta, när man tänker på att den är gjort på  1100-talet blir det hisnande att gå där inne. Allt var gjort i mörkt, utsirat trä, och alla målningar i mörka toner, och dessutom stort podium framme. Den blev på så sätt väldigt speciell, ljuset behöver jag egentligen inte alls oroa mig för då det aldrig varit några problem för D3an. Däremot velar jag i val av objektiv, 50mm f/1.4 mm tillsammans med kameran klarar ljuset finfint, och kommer sitta på under porträtten innan. Men jag får inga stora ytor, och i den här kyrkan vill man ju verkligen ha med allt! 28-70 f/2,8 mm har svårt med ljuset, får skruva upp ISOt lite mer men i gengäld får jag med allt, dock lite brusigare. Jag har grubblat hela natten, och kommer förmodligen att byta objektiv under ringbytet, och ta 50mm just då. Men ute ska de släppa ballonger efter skålen, och då måste jag åter igen byta till 28-70mm igen för att få med allt. I-landsbekymmer egentligen, men pja, det är viktigt för mig.
 
Har en assistent med, och hon kommer utöver att assistera mig med skärm under porträtten, få fotografera med reservkameran. Lite BTS-bilder och sedan det hon själv vill. Jag kanske missar något som hon ser.
 
Jag är pirrig i magen, det är jag alltid inför bröllop. Lite prestationsnervositet. (När jag startade firman var jag sjutton nervös inför vartenda jobb, men det har jag jobbat bort. Och, jag märker att nervositeten lägger sig lite för varje bröllop jag gör, men det är så stort och det får inte gå fel. Jag tror att det är bra att vara lite pirrig, jag vill ju prestera bra)
 
Jag har fått en lång lista (51 punkter!) med önskade bilder/uppställningar/tidpunkter med släkt och vänner. Det. Är. Mycket. Men bra att paret vet vad de vill. Tyvärr blir det ju lite "löpande band"-effekt av det, uppställning - klick - nästa. Uppställning - klicka - nästa. Och ganska hårt hållet med tid. Fast vi har några minuter till min kreativitet också.
 
Nu ska jag sammanställa punkterna i en lista, som min assistent kan bocka av vartefter vi fotograferar. Så jag ska inte blogga mer, utan försöka jobba på lite.
 
Det här blir en spännande dag, som jag sett fram emot länge. Sedan är det bara två bröllop kvar den här sommaren. Lite ledsamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0