...

Vad svårt det är att sätta rubrik ibland.

Halvt ledig idag. Åkte till Katrineholm vid lunch, med barnen och David. Barnen fick äta på donken, de var lugna och fina och alldeles jätteduktiga. Åt bra, lekte snällt och uppförde sig alldeles exemplariskt. Jag och David hade dessutom en trevlig dag, inte ofta jag träffar min bror nu för tiden. 

Fick dock ett utbrott på Elis som uppförde sig som en bortskämd snorunge på eftermiddagen. Han skrek och gormade om sitt spel, och jag skickade in honom på sitt rum. Inte speciellt pedagogiskt, men effektfullt. Väl ute lovade han att inte kasta saker omkring sig, och då fick han ha lite filmvila med mig och Alvin. Jag fick 10 minuters powernap under Toy Story och blev sedan pigg.

Det är hemskt att jobba på kvällen och vara sopslut i skallen, en powernap gör i alla fall kroppen lugn. Hade en inskolning med mig på jobbet, urgullig tjej som jag verkligen hoppas vi får behålla hos oss.

Tupperwareparty hos svärmor efter arbetspasset. Köpte en rotfruktsskalare och en ostrivare. Förra gången handlade jag burkar för över 1200 spänn. Denna gången för 400:-. Det spelar ingen roll att det inte är ett köptvång, jag känner mig mentalt tvingad till att köpa när jag blir inbjuden. Och det är väl det de där partyna går ut på.

Dagen tillbringades även med kastning av enorma mängder gamla lönerapporter (varför sparar jag sådant), och andra oviktiga papper som har med jobbet att göra. Hittade dessutom en av mina allra första löner, år 2001. Då bodde jag hemma och fick efter skatt ut hela 4300:-. Jag minns fortfarande att jag kände mig som den rikaste i hela världen. Gud vad pengar det var. Första lönen. Riktiga pengar. Som var bara mina. (innan mammsen kastade smolk i min bägare och inkrävde hyra för att jag bodde hemma).

Tänk. 2001. Jag har varit anställd i Flens kommun i tio år. Det känns inte som tio år. Men det var skönt att kasta gamla papper. Lönerapporten sparade jag dock, lite roligt att ha kvar. Peppar, peppar så har jag faktiskt haft god ordning på alla viktiga papper här hemma. Huslån, kontrakt på hund, sommarstuga, fodervärdsavtal till hästen, etc. Men nu har jag strukturerat upp allt. I olika mappar, och pärmar. Skaffat register. Samlat alla olika anställningar med tillhörande aktuella löner på samma ställe (tänk att alla uppgifter jag har ska kräva olika anställningar. Personlig assistent = en anställning. Ledsagare = en anställning. God man = en anställning. Kontaktperson = en anställning.) Om jag någon gång skulle behöva kolla på dom. När nu det skulle vara. Dessutom har jag lyckats tidsrapportera på olika ställen, både inom mitt jobb och som kontaktperson.

Jag hann även med ett möte på banken tidigare idag, samt undanröja en tjock bunt blanketter som skulle till överförmyndaren. Jag har en förmåga att skjuta på sådant, bäst är att ta tag i sådant direkt så det blir gjort.

Det är mycket just nu. Men jag har blivit av med två saker som gör att jag åter kan rikta energin åt rätt saker: Jag har inte min häst kvar. Och mormor har fått hemtjänst. Jag kan lägga tankekraft och energi åt rätt saker. Där jag jag nytta utan att känna mig otillräcklig. Med hästen kände jag mig otillräcklig de fyra sista åren hon fanns hos mig, jag hann inte någonting. Åren när hon var hos fodervärd hade jag istället hela tiden ångest över hur det skulle bli när hon kom tillbaka. Mormor får en bästa tänkbara omsorgen av människor som har tid. Hon betalar för sin hemstjänst och får (och kan kräva) tjänster utförda. Inte tvättat när någon (jag) hinner. Inte städat hos sig på någons (min) lunchrast. Det är två saker som gör att jag kan släppa det dåliga samvetet och käslan av otillräcklighet. Och fokusera framåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0