Natti, natti.

En hel dag ute i solen, kan det bli bättre? Pappsen hämtade mig och barnen, de bjöd på mat där ute och jag kunde sitta i solen med en grogg samt dricka lite mycket lite vin till maten. Att bada i sjön hann vi med också. Björn är i Bern på jobb, och jag sköter tömmarna här hemma. Ja, det är somd det brukar, jag märker knappt någon skillnad här hemma.

Men just nu kan det inte kännas så mycket bättre. Barnen är nyduschade och sover i sina renbäddade sängar. deras rum är nystädat, och all tvätt invikt. Jag ligger i sängen och bloggar, nyduschad. Mitt sovrum är nystädat och sängkläderna doftar sommar då de är nytvättade och har torkat ute under dagen. Kan det bli mycket härligare?

Vi kom hem vid halv sju, och bar ut stommen till vårat nya (ny-gamla. Det bordet hade vi i lägenheten, men bytte till ett större när vi flyttade till huset) bord. Bara stommen ska vitmålas, men skivorna kommer vara mörkbrunlaserade. Jag och Elis målade det vitt. Jag hade jämt sjå med att hinna slätstryka efter hans målande. Men han är duktig. Använder så lite färg, och målar väldigt jämt och fint, så han är faktiskt till både hjälp och sällskap. Värre är det med Alvin. Han ägnade lååång tid inne. Sedan kom han ut med en ihoptorkad pensel han hade hittat i källaren. Byt till en mjuk, sa jag. Han letade länge och väl, men kom ut tomhänt. Jag sa att han fick låna min pensel, bara han kunde kila in och hämta sina arbetshandskar. Jag gillar inte att använda lacknafta på barnen, bättre att de kladdar på sina meckarkläder, och handskar. Han blev så glad, sprang höger - vänster, snurrade runt - och backade. Rakt ner i färgburken. Den nya. Hälften av färgen rann ut i gräset och på honom och på hans nya shorts. Han blev väldigt trumpen, och inte kunde jag torka honom då jag var mitt uppe i målningen och efterstrykningen av det Elis höll på med. Färgen var snabbtorkaden så jag hade inte många miutrar på mig att jämna ut rinnigarna. Bannade Alvin lite milt (kunde inte skälla på honom då han blev så besviken, fick försöka hålla honom borta från bilarna bara), han var ju så glad över att han skulle få hjälpa till och så slutade det så snöpligt. Dessutom fick jag halvt om halvt bada honom i nafta för att han skulle bli ren. Det sved i alla sommarskrubbsår. Men sedan fick de duscha länge och äta piggelin och se film, så jag tror att Alvin lyckades bli på bra humör igen. Vi tar mer målning i morgon. Om vädret tillåter. Även en tur till färgaffär´n för att fylla på med grundfärg.

Nu ska jag sova, eller kanske läsa en stund. Sonya kom in här och sniffade. "-Åh, matte! Renbäddat och dammsuget, det hade du inte behövt". Sedan kröp hon upp i sängen som somnade. Jaja, har jag ingen Björn i sängen får det duga med en hund. Hehe ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0