Sommar, sommar, sommar!

Igår var en helt underbar dag. Satte ute och läste morgontidningen medan Elis såg på tv. Sedan började jag plantera blommor, hade köpt lite nytt när Ekenäs sålde ut för sommaren. Det blev jättefint. Eller, lagom fint. Satte även upp en sliten hylla på boden, där jag satte tre olika hängblommor och lite plantor. Björns första kommentar var: "-Nästa gång kan du få låna mitt vattpass". Han är så gullig. Sådant där bidrar verkligen till att man vill ägna tid åt att göra fint. Fast jag har börjat vänja mig vid syrliga kommentarer från honom.

Efter det åt vi åt vi frulle, barnen fot som galningar in och ut under tiden. Tänk att bara kunna öppna dörren och släppa ut dom, helt underbart. Elis kan vara ute och leka själv, och så gott som Alvin också. Men tillsammans blir de som förbytta och kräver överakning för de hittar på hyss och rackartyg precis hela tiden.

Björn tog Alvin med sig till sitt jobb, och när det kom hem hade Alvin en namnskylt som alla besökare får. Han var väldigt stolt över den.

Jag och Elis tog med gammelmormor ut till pappa och mamma på en fika. Vi var inte där så länge, kanske 2 timmar. Men det var skönt i solen. Och det är lungt att bara ha ett barn med sig. Vet inte om det bara är jag som har sådana busar till barn, men att ständigt ha båda tillsammans gör att jag får kolla dom, gå emellan, städa upp och sära på dom när dom slåss. Oavsett vilket av barnen som är med så är det sådan grym skillnad. Inget bråk om vem som ska göra vad eller vem som hade vad först. Rena semestern.

Väl hemma hann jag precis lova Elis att han skulle få åka traktor. Ja, hans egna lilla då. Elis var så himla glad, letade fram hörselskydden och packade fram fordonet. Så kom finska gubben över. Han kan ingen svenska, jag kan ingen finska men han ska alltid ha hjälp med något. Han gör ingen skada, han kan visst bli vansinnigt arg men hos oss sitter han bara. Pratar lite med hunden, pratar med barnen och vilar i skuggan. Men jag kan inte låta Elis vara runt med sin traktor om gubben sitter här, jag kan knappt koncentrera mig på att andas då. Så Elis fick ta en sax och hjälpa mig att klippa häcken. Manuellt, men häcksax. Det var grymt jobbigt. Klippte nog bara 1/4 av hela häcken, men det var den viktiga delen runt hörnet. Sedan klippte jag min lilla gräsmatteplätt också, efter det gick gubben hem och vi kunde göra mat.

nu är klockan snart nio, och jag måste jaga upp Björn och sedan fixa frulle. Han är segare än segast på morgonen, och idag ska vi till Blacksta. Ska bli så kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0