Jobbmorgon.

Det är farligt att komma med synpunkter på vikarietillsättningen på helgerna. Man kan bli tvungen att jobba själv. Vilket hände mig. Just idag. Där rök liksom min lediga helg. Även fast det är ett superkort pass på 8-12, så blir det inte samma sak som om jag hade varit helt ledig. Jag försöker att inte vara bitter över det, men nästa vecka är tuff med många långa dagar på dagis för barnen, och jag hade behövt två lediga dagar. Å andra sidan lider ju knappast barnen av att jag jobbar, dom är ju hemma och lediga.

Jag har berstämt att vi ska hälsa på gammlemormor idag. Köpa en stor oxfilépizza och ta med som lunch. Yammi. Om vi hinner ska vi även åka ut och hälsa på pappa och mamma. Är så nyfiken på hur deras nyrenoverade hall ser ut. Jag är aldrig där, så jag hinner ju inte se vad som händer. Eller mja, vi kanske åker ut till dom efter dagis i morgon istället. Jobbar delad tur med sista passet börjar inte förrän fem så då hämtar jag dom däremellan.

Jag och mammsen var på två loppisar igår. Dels second hand här i Flen och så Mellösas loppis som säsongsöppnade igår. Jag köpte min vana trogen alldeles för mycket skit. En trälåda, back, som numer står uppställd på köksbänken och är fyllt med vinäger, olja, kryddor och andra saker. Den är vänd så öppningen är framåt och inte uppåt, vilket blev jättefint. Köpte även några fina linnehanddukarSedan köpte jag några träljusstakar, lite träskrin och annat smått som jag målade igår.



Nu har jag sminkat mig så jag i lugn och ro kan ägna full koncentration på att dricka kaffe och blogga. Min mage bullrar och jag får springa på toaletten hela tiden. Undrar om det är knäckemackorna med blåmögelost som är orsaken. Eller den soppan jag gjorde igår. Är ingen fanatiker av soppa, men fick ett recept av en kollega och det provade jag igår. Massa rotsaker och buljong och det som piffade upp allt lite extra var creme fraiche uppvispad med vitlök som man klickade ner i soppan. Åhh mumma vad gott det var. Jag åt nog lika mycket vitlöksblandning som soppa. Björn tog en tesked för att smaka men tyckte soppan vad god i sig. Han gillar inte vitlök. Jag älskar det. Barnen fick äta rostade mackor tills de storknade, de gillar inte soppa. Till efterrätt blev det marängsviss, och Alvin hade liksom inte ens tid att sätta sig på sin stol innan han började lassa in gigantiska skedar med grädde, maränger och chokladsås i munnen. Hans absoluta favoritefterrätt. Elis gillar det också, men han tar sig i alla fall tid att sätta sig innan han börjar äta. 

Sminkningen var en upplevelse den här morgonen. Alvin har nämligen sett det som sin livsuppgift att öppna min sminkväska, plocka fram puderdosan och sedan vika den lilla fluffbiten man pudrar med och sedan stänga dosan och väskan. Jag har svårt att öppna dosan, därför låter jag den alltid ligga öppen. Men så fort Alvin får tillfälle knäpper han igen den. Den här gången hade han även testat pumpflarran med fondation, för halva låg utpumpad bland allt annat smink.

Dessutom, om vi ska prata olydiga busiga ungar. Jag satte igång en brasa igår efter loppisarna. Och när allt tagit sig och jag precis hade stängt luckan, så knölar pappret ihop sig under lågorna. Och jag ser något vitt, i plast, ligga under alla träbitar och korva ihop sig. "-Vad är det där..." hann jag säga innan Elis stod bredvid mig och sa "-Det är pumpen till sköljmedlet. Men det är inte jag som lagt den där. Det var Alvin!". Den där förbaskade pumpen som jag tom fick betala extra för. Den kom tillsammans med dunderleveransen av skölj- tvätt- och diskmedel. Jag hade samma morgon lagt den på tunnorna med tvättmedel för att den skulle ner i källaren. Alvin blånekade ju förstås, han sa med sin läspande noggranhet att det var Elis som lagt pumpen där. Inte han. Jag tror honom dock inte.

Alvin är liksom den som alltid lägger saker där de inte ska vara. Där man aldrig någonsin trodde man kunde hitta dylika prylar. Fredagen för tre veckor sedan, t.ex. Skulle jag och Björn äta potatisgratäng bland annat. Och drar på ugnen. Ställer in gratängen. Och efter en kvart tycker jag att det luktar (för) illa från ugnen, öppnar den, och ser något längst in. Tar ut gratängen och vad finns längst in i ugnen? Två tofflor! En av barnens tofflor och så min fårskinnstoffel. Den hade antagit en aptitlig gyllenbrun färg. Och krympt på ovansidan. Alvin även denna gång.


Kommentarer
Postat av: Sara

Ha ha ha. Alvin har fantasi! :)

2010-02-28 @ 21:06:01
URL: http://willman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0