Gråtmorgon.

Elis vaknade precis i fel tid i morse, strax efter sex, just när jag skulle gå upp. Som vanligt frågade han: Mamma du ska inte åka någonstans va´? Och jag skulle kanske ha ljugit, så hade han somnat om. Men jag sa som det var, att jag skulle precis gå upp för att åka till jobbet. Och han blev så förtvivlad. Storgrät, och klamrade sig fast vid mig. Det slutade med att Björn fick bära in honom i sovrummet och hålla fast honom tills jag ropade hejdå, då fick han komma ut och ge hejdåkram och vinka. Plutten, men det går liksom inte att ha honom hos sig när jag ska sminka mig och gå på toaletten och allt. Men han var så glad så och kastade många avskedspussar till mig genom fönstret, så det slutade bra ändå. Höll på att cykla in i en snödriva bara för att jag tittade så på honom.

De hade målat söta små kycklingar igår, Alvin kom upp en sväng igår kväll precis när vi skulle lägga oss, han var väldigt mallig över sin kyckling och hade målat just fötterna himla noga. Han var lite ledsen för han råkade kissa några droppar på sina pyamasbyxor, och det var så bekymmersamt. Så vi låg och pratade för att han skulle sluta snyfta. Sedan sa jag åt honom att vara tyst, så jag fick sova. Men han bara pratar, och pratar. Då hotade jag med att lägga mig i tvättstugan. Sådana historer gillar han, för då hittar han på tokigheter och roliga knäppa svar.

"Men mamma du kan inte ligga i tvättstugan för där kan du bli tvättad". Då lägger jag mig i pannrummet, på pannan". "Nej mamma, du kan inte ligga på pannan för då kan du bli grillad". Då lägger jag mig i boden där ute". "Men mamma där ute är det kallt, bäst att du ligger inne hos oss". "Amen är du tyst då?". "Nej, mamma berätta igen om tvättstugan och tumlaren". Och så håller vi på. In i evigheten. Till sist somnade jag, och Alvin malde på om samma saker. Och så vaknade jag när han sammanfattade allt (här snackar vi en och samma mening udraget i en dryg minut, ni som känner Alvin vet ju hur eftertänksamt han pratar. Jag hann glömma ämnet vi avverkade medan han fortsatte) "Så mamma, du kan inte ligga i tvättstugan för där kan du bli tvättad och inte i boden för där har du inget täcke och inte på pannan för där kan du bli grillad så det är bäst att du ligger här med oss i sängen." Jag blir anfådd bara av att skriva det. Och sådär pratar Alvin ständigt. Ingen koll på meningsbyggnad där inte.

Gårdagens nyttiga linje sprack som vanligt på kvällskvisten. Jag och Björn delade på en skål popcorn till en ny Wallander. Men, äh. Skitsamma. Hade faktiskt hållt mig hela dagen så det där kan knappast ha gjort så mycket.

I min plånbok liggen en rabattkupong från ICA. Jag kan sjutton inte bestämma mig för om jag ska köpa 1 kg godis och få 30:- rabatt. Eller om jag ska skita i det. Jag äter knappast 1 kg godis, eller jag ska sjutton inte göra det. Barnen kommer få godis från minst två håll och är absolut inte i behov av 1 kg smågodis. Och helt i enhet med hur reklam ska uppfattas så känns det som om jag går miste om något när jag inte utnyttjar kupongen. Vilket skit. Nu ska jag fortsätta tråkläsa bloggar här på nätet. Har inte adresserna sparade till någon av mina vänners bloggar här på jobbdatorn, så jag har inget kul att läsa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0