Gräsänka.

Hela kvällen igår fick jag ha barnen alldeles för mig själv. Vi åt grillad kyckling vid tv´n, jordgubbar, melon och massa ostbågar. Läste massa sagor och sov hela natten i vår stora säng. Bättre kan det inte bli. Det är så sällan vi har kvällar för oss själva, så det gäller att försöka njuta av det istället för att se det negativt och känna sig övergiven.

Själv hade jag kanske inte räkat med att somna vid nio, men alla pyamaser var på och all tandborstning var klar då, och jag blir som alltid skittrött av att läsa sagor. Det kändes inte alls fel att få somna tidigt.

Vi hann faktiskt städa och göra fint också, och jag hann måla min tallrikshylla. Ska se om jag kanske kan limma den senare idag. Jag gillar tallrikshyllor, just för att man kan fylla dom med så olika saker.

Idag ska jag lämna barnen hos pappa en stund, medan jag själv åker ner på second hand och kikar lite. Sedan handlar jag lite fika åt oss, och så fikar vi där ute. Förhoppningsvis ska jag komma mig för att gräva upp den där busken vinbärsbusken jag fått.

Just nu sover Alvin fortfarande. Ett tag var det tvärt om, Elis som var trött på morgonen och Alvin som ville upp. Men nu har de bytt över vintern. Elis studsar upp vid sex-halv sju och Alvin kan öppna ett öga om vi väsnas, men sedan borrar han ner sig bland nallar och täcken och somnar om. Han har mycket prylar hos sig när han sover, gärna två filtar, två olika nallar och en egen kudde. Allt detta släpar han med sig från sin säng när han kommer insmygande på nätterna. Hur jäkla gulligt är inte det då! Finns inte i min värld att neka honom (eller Elis) att krypa ner hos oss.

I morgon ska vi till stugan igen. Kratta löv för glatta livet. Jag ligger i övertalningsfasen, försöker få Björn att gå med på att köpa en färdig stuga att sätta upp på höjden. Det vi hade tänkt från början var att inte ha något alls på höjden, bara lägga plattor, bygga en fast grill och sedan använda det som utsiktsplats. Men nu tycker jag att vi kan köpa en liten, färdig stuga i byggsats, att sätta upp redan nu. Eftersom den stugan ersätter den vi rev behövs ju inte bygglov, och det går snabbare att sätta upp en sådan stuga än att köpa virke/fönster/dörrar etc själv. Är men ett gäng kan man sätta upp en sådan stuga på en helg. Så kan vi börja bo där redan i sommar, och sedan ägna mer tid och planering till huvudstugan där nere. Jag vet ju minst två familjer som absolut skulle vilja använda den stugan på höjden när vi själv inte behöver den. Dvs vi kommer att få användning för den som gäststuga.

Men. Som Tony Irving. Men! Den jag bor med, världens bästa tidsoptimist, tycker att vi ska köpa eget. För det blir så mycket billigare och bättre virke, och det går "snabbt" att göra delarna här hemma och sedan frakta dit och sätta upp. Det är bara det att han också ska hinna göra vårat trapphus här hemma. Det är spån och plank och virke och byggdelar i hela hallen. Och kommer så att se ut hela sommaren, för nu har han tänkt börja på trappen ute.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0