Södagsmys.

God morgon alla morgopigga.

Idag är det mysmorgon DeLuxe!

Barnen somnade ifrån sin lördagskväll igår, de var sä trötta efter duschen. Så de fick lite godis och varm choklad nu istället. Först vaknade Elis, så vi satte oss vid tv´n. Sedan dröjde det en kvart, så kom en nyvaken och morgonruffsig Alvin och gjorde oss sällskap. Överlycklig blev han när han såg att han skulle få varm choklad. (han blev så ledsen igår när vi knappt hade någon mjölk hemma, då gick det inte att få någon choklad)

Igår fick vi i alla fall mycket uträttat. Först åkte jag och pappa & mamma ner på stan och kollade in pingstkyrkans loppis. Jag köpte två ramar som pappa ska måla åt mig. Fast jag har bestämt mig för att börja måla ramarna som jag köper själv. Anledningen till att jag lämnar det till pappa är att jag aldrig kan måla ifred här hemma, men nu har jag sett att det faktiskt finns plats i Per-Ola salongen. (Ja, sonen till de vi köpte huset av, bodde i källaren. Och vi har helt allvarligt hela tiden kallat det unkna rummet för Per-Ola salongen. Först var det ironi, men nu är det rummets namn. Just nu är det målarverkstad/skrotupplag där inne). Och småsaker kan jag faktiskt måla där inne.

Dessutom fyndade jag en stor möbel, men jag vete sjutton vad det kallas. Ser ut som en smal bänk i två våningar, med en litet staket högst upp. Troligtvis är den en slags blommöbel, som ska stå framför fönster. Men det användnigsområdet kommer den inte få här hemma.

Pappa ska vitmåla den åt mig, och sedan ska jag måla, trycka eller stämpla någon form av blomma/mönster i guld på våningarna. Sedan ska den få stå vid vår sänggavel, och vara förvaring för böcker. Jag blev helt lycklig över att komma på att jag kan ha böcker i den. Som det är nu är alla mina böcker gömda i garderoben i sovrummet, för jag har ingen plats för dom. Och även om den här hyllan bara rymmer en promille av alla mina böcker så är det ett framsteg i alla fall.

Var är liksom ett hem utan böcker. Tomt och stelt. Och opersonligt.

Och hyllan fyndade jag för ynka 30 spänn.

Väl hos pappa och mamma hjälpte jag & David pappa upp med båten. Och så körde vi gipsskivor. Sedan fikade vi, och åkte hem.

Hittade en rulle taggtråd som jag tog tillvara på. Rostig, mossig och riktigt gammal. Och fin. Vilken struktur gammal taggtråd har. Jättevackert, och det är sådan kotrast till sådant jag i överig gillar. Därför tog jag hem den. Hittade även en bunt med plankor som legat i vattnet länge,

*urrrr* nu bankar kryckmannen på dörren. Ni vet, han finska gubben. Är jag störd om jag inte öppnar? Uhhhh, nä, jag skiter i det. Vafan, han vet väl inte om jag är uppe, eller hur? Förmodligen vill han lämna några gamla METRO.  

Var var vi? Jo, plankorna. Små nötta brädbitar som legat många år i vattnet. Maskätna och trasiga. De ligger på tork nu.

Väl hemma gjorde vi middag. Tjocka revben som jag först förkokade och sedan lät efterdra i ugnen i en sweetchiligrillsås som jag gjorde. Till det simpla pommes, men i alla fall hemmagjord bearnaisesås. Den såsen står man sig på. 250g SMÖR liksom. Till två personer. Knappa 1000 kcal per person i enbart sås. Så jävla god, och så grymt mättande. Men äh, den äts liksom inte dagligen.

Nähej, nu ska jag pussa på killarna lite, innan jag ska snegla fram mellan gardinerna och se om kryckmannen givit sig av...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0