Nino Lurvtroll.

Jag har två grabbar i sängen just nu.

Alvin ligger och kittlas med sitt långa hår här bredvid mig. Jag kan inte sluta pussa på honom. Vi har haft en så skön kväll. När mitt utvecklingssamtal var över (som f.ö. gick bra och avklarades på knappa tjugo minuter) handlade jag tillbehör till hamburgare som vi åt.

Sedan duschade barnen medan jag plockade och fixade på ovanvåningen. Meningen var att jag skulle dammsuga, men jag fastnade i pappershögarna.

Plockade fram höstljus, dekorationer och aromabrännare som jag spred ut i rummen. Sedan doftade det gott, och såg grymt mysigt ut. Alvin blev så nöjd och tyckte det var så fint i sovrummet att han kröp ner i sängen och sedan bara låg och tittade på ljuslågorna som fladdrade. Seda sa han: "-Mamma sluta plocka". Han tyckte att jag skulle lägga mig hos honom istället, vilket jag gjorde en halvtimme. Han är så mysig. Vill ligga och prata och mysa. 

Det blev ingen dammsugning, men väl plockat och en mysig kväll med barnen. Det känns nästan lika bra som att ha städat. Jag tycker det är rogivande att plocka och sortera, tända ljus och försöka stöta bort att "måsten". Det finns så enormt många saker jag skulle kunna göra istället för att stanna inne en kväll och egentligen inte få något konkret gjort. Men det är lite egentid. Jag behöver inte vara barnfri för att få egentid och avkoppling, men jag vill försöka känna att jag gör något jag vill göra. Och inte ha så dåligt samvete för att jag inte gör det jag kanske egentligen borde.

För visst borde jag istället ha kunnat plugga/tvättat/tagit tag i dammsugningen/gett mig ut på en joggingtur/gått ut med Sonya, istället för att ligga bredvid Alvin och prata om vad han ätit till lunch på dagis?

Men jag älskar den här årstiden, just därför att det är mer tillåtet att vara inne och njuta av enkla ting. En kopp te och en bok framför brasan, hur mycket ego-tid är inte det?


Var ute och fotade en stund idag, mammsen följde med som sällskap (tack!). Men det gick inget vidare, det var för vindstilla. Ville ha lite rörelse i vatten, men bäckfan flöt stundtals åt fel håll (!!) så vi gav upp och åkte hem och åt thaimat innan jag stressade iväg till mitt möte.  

Nu ska jag lägga mig och läsa en stund. Och kanske sniffa lite på Alvin.

(ang rubriken kanske jag snabbt bör förklara att Alvins smeknamn är Alvi-Nino. Tror att det var på dagis han fick det smeknamnet, för en dag kom Elis hem och kallade honom för Alvi-Nino. Och frågar man Alvin vad han heter svarar han "Alvi-NINO kal-HEJMAN!" (Alvin Karl Herman)).

Nu - läsning.

Trevlig natt vänner :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0