Fredag.

Jag hade jublat om jag hade varit ledig. Men jag jobbar hela helgen. Tack och lov börjar jag inte förrän 16.00 idag, och i helgen har jag glapp mellan 12-16 båda dagarna. Då ska jag nog hinna med lite cykling.

Min morgon idag började så bra. Elis sov hos oss i natt, och vid sju vaknade jag av huvudvärk. Är inte van att sova ostört till sju, så jag låg och mornade mig till kvart i åtta. Klappade lite på Elis, han pratade i sömnen om alla pojkar med cyklar han lekte med i Skebo igår. Sedan smög jag upp, satte i linserna men tordes knappt andas på ovanvåningen. Såg att Sonya sog i soffan vid tv:n, man jag viskade "stanna där" så hon inte skulle fara upp (Det gör hon alltid om jag "kommer på" henne med att sova i sängen/soffan). Smög ner till tvättstugan och fixade lite där, knäppte på datorn och satte på kaffe och gjorde en macka. Och så hörde Sonya att jag öppnade kylskåpet och "ba-BANG" hoppade hon över grinden och kom brakandes ner för trappen. Och efter uppskattningsvis fem sekunder hörde jag Elis "Var är mamma?" och Alvin "Vaken! Lilling!" Det var min lugna morgon det. Hade jag legat kvar i sängen och läst hade ingen av barnen vaknat. Men det gör inget, jag gick ju upp av fri vilja. Det är mysigt att vara uppe med killarna, speciellt på mornarna leker de snällt tillsammans. Inget bråk. Elis är så hjälpsam, han frågar Alvin varför han är ledsen/arg/vad han vill ha, och så hjälps dom åt att fixa det. Vilket litet urgulligt grabbteam jag har! (just nu hör jag Elis "Ska vi cykla? Vi går och kollar min cykel. Alvin, du måste putta på, putta på med båda händer." Och så när jag kollar så sitter Elis på sin cykel och Alvin puttar på.

Igår var det inte riktigt lika trevligt, pojkarna var på kvällen innan vi skulle åka till Skebo riktigt härjiga av trötthet. De saboterade Björns försök till grävning. (Björn tar allt så grymt personligt, han tror att pojkarna går in för att sabotera hans försök till att jobba när dom är med, istället för att se att pojkarna faktiskt vill göra likadant och vill hjälpa till. Hur lätt är det för dom att förstå att de inte får kasta grus i dränhålet runt huset, när Björn gör det?) I alla fall så slutade det med ett halvt utbrott för Björns del, han for in i ett moln av ilska och sotade pannan. "Så man får göra något ifred utan att alla saboterar det."

Men innan dess hade vi haft det jättemysigt. Vi åkte till gammelmormor, köpte fika på Violen och hälsade på henne. Sedan tog vi bilen ut till pappa & mamma. De var på begravning (pappas bror)  så vi var ensamma där ute. Men vi grejade ändå där ute, flyttade Tiara till hagen med bra bete, kollade in alla humlor, fjärilar och bin som verkade ha fått vårfnatt. Sonya for som en tätting och efter någon timme fikade vi även där med lite kakor och festis. Sedan åkte vi hem, och jag och Madde for ut och fotade lite vackra vitsippor. Och sedan åkte vi till Skebo, där jag mest jagade Alvin som var helspeedad och sprang konstant i två timmar. Precis som förra året lyckades Elis hitta Stora Pojkar Med Cyklar som han hängde med. Tack och lov var de jättesnälla mot honom, trots att de aldrig fick vara ifred.

Nä, dags att fingra lite på bloggdesignen igen.


 
Tjingeling // Hanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0