Dagens aha.

Jag har äntligen lärt mig hur jag gör funktionsmakron i photoshop. Vet ni vad ett funktionsmacro är? Mina bilder på t.ex. krokusarna redigerar jag alltid i datorn innan jag publicerar dom. Eller ja, viss redigering gör jag ju med alla bilder. Mättnad, kontrast, skärpa och nivåer är sådant som jag ofta grejar med. Men i och med att jag vill ha alla bilderna likadana, blir det ett himla pillande. Mättnad/kontrast/skärpa etc mäts i siffror, och det gäller att komma ihåg vilka värden man skiftar till hela tiden. Jag brukar använda mig av spara/läs in, dvs man sparar ett visst värde för varje bild, så slipper kan man det mesta pillandet. Men man måste ändå göra varje kommando, öppna värdet man sparat för varje sak man vill ändra, och så klicka okey. Tills nu. Nu har jag gjort ett funktionsmakro till alla mina snödroppebilder. Jag kan bara använda dom till just dessa bilder, så fort jag tar en ny bild med annat ljus blir det till att göra om makrot. Men har man fler bilder i en och samma serie spar det massor med tid.

Det går till så att jag öppnar min bild, spelar in alla kommandon jag gör, inklusive ändring/beskärning och stämpling, och sedan avslutar jag inspelningen. Vid nästa bild jag öppnar behöver jag bara trycka på "play", så utför photoshop precis allt det jag gjorde med bilden innan. Dock känner ju inte programmet av om bilden blir fel på något sätt, det måste jag fortfarande ordna manuellt. Men det gjorde att jag kunde lägga ut många bilder som blev bra, eftersom jag snabbt lyckades bättra alla. Smart va´!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0