Morgon igen.

Ja, det blev visst söndagsmorgon den här helgen också. Det var tungt att gå upp i morse, jag snoozade så länge mitt samvete tillät. Kläder och allt var framplockat, så jag skulle bara sätta i värme i bilen och plocka fram lite frukost att ta med hit. Nu och i tre veckor framöver när Björn är ledig behöver jag inte gå upp kvart över fem när jag börjar sju. Det ska bli så jäkla skönt. Kan gå upp vid sex, och ändå hinna ducha och äta frukost innan jobbet. Ahhhh.

Jag hyrde film igår, en Wallander. Och så köpte jag lite småsaker med hem från ICA, då jag hade planer på att ta ett julkort på Sonya. Bara det att barnen inte sov när jag kom hem. Det var inte ens nära på läggdax tydligen, för de poppade musik och lekte. Så det där med julkorten fick jag slå ut tankarna. Blev lite film och ostbågar med barnen, och sedan la vi oss och somnade i dubbelsängen. Björn kom inte upp förrän halv elva, men då ville jag inte se film, det är för sent att påbörja en film om jag ska börja jobba sju sedan. Synd det, och jag fick så dåligt samvete för jag såg i morse att det stod fika på en bricka som nu aldrig blev använt.

Men jag fyndade bra på pingstkyrkans loppis igår! Sjutton vad glad jag blev! En spark, fanns det. Som jag först struntade i. Men så när jag kom ut och gick mot ICA tänkte jag att vad sjutton, en hundring. Kan jag offra. Så jag betalade den och hämtade den senare under dagen. Svårt att gå med en spark utan att slå folk med de långa medarna. Det var en vuxenspark t.o.m, lång som sjutton, och inte skadad eller trasig. Min idé var att jag ska vitmåla den och sedan ha den stå ute med lite julblommor på. Och eventuellt använda till barnporträtt. En vit spark med grått fårskinn i, ni hör ju. Hur fint som helst! Nere på parkeringen var det dessutom en karl som försökte köpa den av mig, han bjöd först två hunda, sedan tre hundra kronor. Haha! Men den ska inte säljas. Jag har sådana planer för den. Dessutom älskade barnen att åka på den, vi drog några repor tills Alvin började frysa om fingrarna. Tyvärr tror jag inte vi kommer kunna åka så mycket på den här i stan, de sandar för noga här. Men hos pappa & mamma funkar det.

Undrar om jag kommer bli dålig idag, har ätit den kanske inte bästa frukosten. Först en tallrik med mängder av blåbär och fil, och till det blåbärssoppa och kaffe. Vitaminboostar lite såhär på morgonen. Just nu sköter jag inte mi själv för fem öre. Den här hösten har varit alldeles enormt full, och en själv kommer ju i absolut sista hand. Jag har gått upp i vikt, fått finnar och har dessutom noll, nada kondition. Men jag är snart klar med skolan, fotar och har idéer till allt möjligt och det är ganska fint och rent hemma. Så allt är inte skit. Bara jag. Säger som Sanna Lundell (läser ni hennes blogg?): Jag håller på att förfulas. Jag är grå och kräver mängder av foundation för att se ut som en människa. Jag kräver mängder av concealer, parfymer, oljor  och skönhetsprodukter av alla de slag plötsligt.

Just så känner jag mig just nu. Och ingenting går av sig självt, varken med mig själv eller något annat. Jag måste övertala mig själv, Björn, barnen så fort något ska göras eller så fort planerna ändras. Det är hundra saker som ska göras och hundra moment att övervinna. Det finns snart inget driv kvar, jag är sjutton bara trött. Men jag ska snat hitta den där friden. Så fort jag blir av med alla måsten, så fort jag kommer ikapp med allt. Det är ju sjutton snart jul.


Jag kommer från den djupa skog
av gift och nedfall gumman dog,
snart faller träden döda ner
sen växer inget alls där mer,
då blir naturen ganska ful
så GOTT NYTT ÅR och GODAN JUL!


(om inte så vet mammsen vilken dikt detta är. Fri tolkning dessutom för jag minns sjutton inte hur den gick)
EDIT Mammsen har skickat orginalet, så nu är det den äkta dikten ni ser :-)


Kommentarer
Postat av: Eva

Jag kommer från den djupa skog

av gift och nedfall gumman dog,

snart faller träden döda ner

sen växer inget alls där mer,

då blir naturen ganska ful

så GOTT NYTT ÅR och GODAN JUL!

(- Var det nödvändigt att engagera en

sån där miljöaktivist som tomte?)

2009-12-20 @ 20:24:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0