Kaaallt!

Fy! Höll på att frysa häcken av mig när jag gick hem från jobbet nu ikväll. Är inte van vid det här råa kalla, får nog ta fram vinterjackan snart. Hade Ajvide i öronen, men jag var fan så skraj att jag inte kunde ha luvan över huvudet. För jag var rädd att någon skulle smyga sig på mig bakifrån. Uhh, man ska inte lyssna på skräck när man är mörkrädd. Handlade lite saker åt mormor när jag hade jobbat klart, så jag var hemma ganska sent. Gjorde te och mackor till Björn och Elis, själv åt jag soppan som var kvar sedan gårdagen.

Nu ska jag gå ut med Sonya en stund, sedan ska jag lägga mig. Är så enormt trött i ryggen efter jobbet. En del uppgifter gör min rygg helt paj, jag borde verkligen komma iväg till Nautilus oftare. Ska bättra mig, framförallt föra ätt rädda ryggen min.

Åhh, sedan ska jag duscha. Varmt. Skönt att ha pelletsvärme, då behöver man inte se el-räkningen stiga. Det skallrar bara mer i källaren när det går åt mer pellets, men det känns inte lika illa. Det är så enomt skönt att ha värme inne. Alltså, jag har svårt att förstå hur vi kunde stå ut första tiden.

Första vintern hade vi inte ens någon värme, tror vår öppna spis blev klar till julen -04, och vi flyttade ju in i maj -04. Innan dess var det svalt inne, vill jag lova, speciellt på vintern. Tänk dig själv att bo i ett ouppvärmt hus, det börjar ju sjutton kännas rått inne redan i slutet av augusti En liten byggfläkt hade vi i sovrummet, så vi inte skulle frysa ihjäl. Men det var så kallt när vi gick upp att vi fick sova med kläderna nere vid fötterna i sängen, annars gick det inte att ta på dom på morgonen. Och när vi väl fick den öppna spisen och eldade blev det mest varmt i vardagsrummet, inte på ovanvåningen. Otäta fönster och oisolerat var det ju också, alla väggar. Och för att inte tala om hur det var att duscha, snabbt in, och så kasta på sig kläderna innan man förfrös. Och att sätta sig på en toalettring som är lika kall som luften ute... Urr. Tror det var efter jul vi fick vårat matrum klart, innan dess åt vi micromat de gångerna vi inte var bortbjudna. Flyttkartonger runt alla väggar, ett bord och två stolar i nuvarande sovrummet. Varför packa upp ur kartongerna när det inte fanns någonstans att ställa sakerna? En micro och en vattenkokare hade vi också. Så levde vi i dryga nio månader. Vi har flyttat sängar och sovit i alla rum i hela huset, likaså haft "matrum". Först blev toaletten på nedervåningen klar, sedan köket. Efter det matrummet och hallen. Sedan tv:rummet, sovrummet, toaletten, barnrummet och lilla hallen på ovanvåningen. Och nu, ja nu ska datarummet och trapphuset göras klart. Samt entren och hallen här nere. Och en ny trapp på utsidan. Sedan garage och altan, och ett vardagsrum. Och så vårat spa i källaren då så klart... Vi har lite att göra, som sagt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0